Защо не искат?
Все по-често в работата си като инструктори срещаме различен тип проблеми. Проблеми като например факта, че съвременните деца не искат. Не искат да участват. В игри, в разговори, в нищо. Просто не искат. Все по-често оставаме с впечатление, че те по-скоро искат единствено и само да бъдат оставени на мира.
Екипът ни от години се обучава по методиката на ученето чрез преживяване. Постоянно разработваме нови игри, програми. И естествено искаме да изпробваме всичко ново с нашите групи. Иначе казано отиваме на зелено училище с някакви инструкторски очаквания. Очаквания, че работата ни ще се случи; че ще бъдем удовлетворени накрая. Но… Но децата не искат. И ние започваме да преживяваме това неискане. Естествено, че през главите ни минават и въпроси като „Да не би в нас да е причината?“; „Да не би тези активности да не са подходящи за възрастта на децата?“; „Да не би в тях да е причината?“; „Да не би да са много разглезени?“; „Да не би…?“ Задаваме си въпроси, но успоредно с това знаем отговора. Или поне един от отговорите.
Децата не искат, защото са изморени. Изморени да отговарят на всичките родителски и учителски очаквания. Изморени да участват в каквито и да било структурирани занимания. На една наша програма децата … просто тичаха. Както каза нашата инструкторка: „Те даже не се гонеха, те просто тичаха! Тичаха напред -назад!“
Означава ли това обаче да не предлагаме повече програмите, в които вярваме сме силни? Програмите, с които вярваме, че имаме какво да дадем на нашите групи? Тук отговорът е категорично „Не!“ Това по-скоро означава да се опитаме да осъзнаем, че както ние възрастните след преумора искаме да гледаме в една точка и никой да не ни закача, така и децата имат тези свои моменти. И ние – инструкторите на Номадия, придружаващите възрастни – е добре да разбираме това, да имаме емпатия за това.
И ние вярваме, че имаме. Така на последното зелено училище, по време на което се срещнахме с подобен вид трудности, просто сменихме програмата в определени моменти. И дадохме на децата това, от което според нас имат нужда, … простички неща. Като споделената снимка, увековечила една разходка в калта например. Простичките неща, които сме убедени имат потенциала да преодолеят умората и да върнат хъса, желанието, желанието за участие. Простички неща като … разходка, кал, природа, група, ние…
Текст: Румяна Георгиева